Już ładnych kilka lat w rapie można znaleźć duże pieniądze. Świadomi są tego twórcy, którzy chętnie podejmują współpracę z markami, w ramach których reklamują ich produkty. Reklamy te czasem przyjmują formę postów sponsorowanych, reklam… Ale oczywiście nas, słuchaczy, najbardziej interesują współprace, które zaowocowały powstaniem utworów. Zebraliśmy 10 numerów powstałych we wspomnianych warunkach.
Kliknij i promuj swój rap w naszych mediach!
Top 10 utworów stworzonych we współpracy z markami
PRO8L3M feat. Monika Brodka – Żar / Ballantine’s
- Nie cofniesz się przed niczym, popęd w Tobie milczy. Spotka mnie Monika Brodka To zrobię z niej kopię tej sprośnej bitchy. – Gdy kilka lat wcześniej Oskar rapował w „Tori Black” podobne wersy, pewnie niewiele osób spodziewało się, że w przyszłości czeka nas wspólny utwór PRO8L3Mu z Moniką Brodką.
Brodkę cechuje jednak duży dystans. W końcu już wcześniej wystąpiła wraz z duetem do wspomnianego utworu na jednym z koncertów Oskara i Steeza. Artyści spotkali się w ramach projektu „Tak to robię” marki Ballantine’s i opowiadają o robieniu swego, niezależnie od innych.
Teledysk możecie obejrzeć w serwisie YouTube, ponieważ ze względu na promocję alkoholu jest dostępny tylko dla pełnoletnich. Mimo to, zdążył zebrać ponad 4 miliony wyświetleń.
Guzior feat. Vito Bambino – Chabo / Ballantine’s
Idąc za ciosem, prezentujemy od razu drugi utwór, który powstał w ramach akcji „Tak to robię”. To pierwszy utwór zaprezentowany na kanale Guzior od premiery „PLEŚNI” – albumu mającego premierę 4 grudnia 2020 roku.
Od tego czasu Mati pojawił się tylko na feacie u Louisa Villaina, stąd wiele osób zdziwiło, że teledysk do numeru pod szyldem Balasia zaliczył zaledwie 300 tysięcy wyświetleń. Przyczyną jest oczywiście polityka YouTube’a, który blokuje treści promujące alkohol. Na Spotify numer radzi sobie dużo lepiej: wkrótce przebije barierę 4 milionów streamów.
Pezet – Mewa / Sprite
Utwór promujący najnowszą płytę Pezeta, „Muzykę komercyjną”, powstał w ramach kampanii Sprite’a Chill Time Is Not Wasted Time. Zachęca ona do odpoczynku na swój ulubiony sposób: niezależnie od tego, czy to czas aktywnie spędzony, czy słuchanie muzyki, a może poświęcenie się serialom lub grom.
- Jest to moja zakrzywiona wizja pogoni za szczęściem vs. pogoń za pieniędzmi i rzeczami. Tę ostatnią wszyscy uprawiamy, zamiast częściej uprawiać tę pierwszą. Tytułowa Mewa to metafora, bo żyję i urodziłem się w Warszawie, gdzie wszystko pędzi niemiłosiernie, a przecież nie ma tu nawet dostępu do morza – opisywał utwór Pezet.
Do wcześniejszej współpracy Pezeta ze Spritem odnosił się Tede w 2017 roku. Twierdził wówczas, że ma satysfakcję, widząc Pezeta w reklamie właśnie tej marki.
- Kiedy był beef z Płomieniem jednym z argumentów było to, że jestem w reklamie Sprite’a. I teraz gościu, który to robił jest w reklamie Sprite’a i wszystko jest ok – mówił Tede.
Vienio, Kosi JWP – Uliczne legendy / Puma
Puma hucznie świętowała 50. urodziny kultowego modelu Suede. W 1968 roku wspomniany model butów dwaj sprinterzy, Tommie Smith oraz John Carlos, ściągnęli je w ramach protestu przeciwko łamaniu praw czarnoskórych mieszkańców Ameryki. Puma zorganizowała 50. urodziny w siedzibie Vitakca w Warszawie.
Podczas imprezy po raz pierwszy zaproszeni goście mieli okazję usłyszeć na żywo numer Vienia oraz Kosiego. Kto lepiej mógłby wypowiedzieć się na temat ulicznych legend właśnie od nich? Po wyświetleniu klipu na ekranie, panowie wystąpili również na scenie – wzbogacając go oczywiście o inne klasyki.
Sokół feat. Dawid Podsiadło – Świadomy sen / Johnny Walker
Wspólny utwór Dawida Podsiadło z Sokołem powstał w ramach kampanii „Rób to, w co wierzysz” , do której artystów zaprosił Johnny Walker. Podczas wspólnego wyjazdu do Szkocji artyści nagrali ciekawy utwór, który uzupełniono równie intrygującym teledyskiem.
Utwór opowiada na temat tego, że warto czasem zrobić krok wstecz, by umożliwić sobie dalszy rozwój. Być może ten ciekawy blend pchnął Dawida Podsiadło do kolejnych romansów z rapem. Pojawił się później również na płycie Taconafide w remixie „Tamagotchi” oraz na solowej „Pocztówce…” Taco Hemingwaya w numerach „W piątki leżę w wannie” i „Sanatorium”. No a później panowie wyprzedali wspólnie Narodowy!
Hodak – Inny Świat & Kukon – matrioszki / Puma
Słyszeliście o plagiacie, ale takim niezamierzonym? Chociaż w tym przypadku o niezamierzeniu nie ma mowy, to niezorientowana w temacie osoba porównująca klipy Hodaka oraz Kukona może spytać który ściągnął od którego. Teledyski do „matrioszek” i „Innego świata” pojawiły się tego samego dnia i nagrane zostały w ten sam sposób.
Numery artystów promowały ubiegłoroczną odsłonę projektu Puma Talents. Zarówno Kukon, jak i Hodak wcielili się w rolę dozorców sklepu z antycznymi przedmiotami i którzy utknęli w pętli wydarzeń. Oby więcej podobnie kreatywnych ruchów w realizacji kampanii promocyjnych.
Sitek x Otsochodzi – Mam Chill / Pizza Hut
Sitek wraz z Otsochodzi w klipie do utworu „Mam Chill” reklamują… pizzę. Powstał w ramach projektu Pizza Hut Records, kierowanego przez brand do młodych twórców. Klip wypełniony pudełkami pizzy został nagrany w prywatnej willi w podwarszawskim Konstancinie.
Chociaż w 2019 roku pojawiały się głosy twierdzące, że reklama pizzy w wykonaniu Sitka oraz Otsochodzi była za mało subtelna, dziś trudno byłoby o podobne zarzuty. Pośród wielu innych współprac nawiązanych z markami, ta widoczna w „Mam Chill” nie wydaje się już zbyt bezpośrednia.
Pezet – Kartel / Netflix
To kolejny raz, gdy w zestawieniu pojawia się Paweł z Ursynowa. Tym razem jednak głównym bohaterem kampanii jest gigant streamingowy. Pezet zrealizował teledysk do utworu „Kartel”, promujący trzeci sezon serialu Narcos we współpracy z Netflixem.
Serial po śmierci Pablo Escobara w trzecim sezonie koncentruja się na losach gangu z Kali. Historia wciąż jest skupiona na polowaniu przez wydziały antynarkotykowe na gangi – w latach 90 ubiegłego wieku. Jeśli ktoś miał wątpliwości czy po niego sięgnąć, utwór nagrany przez legendę polskiego rapu pomógł rozwiać te wątpliwości.
Young Leosia – Rok Tygrysa / Tiger
Oto ostatni utwór zaprezentowany przez Young Leosię jeszcze na kanale INTERNAZIOMALE. Odejście artystki z labelu Żabsona budzi żywe zainteresowanie całego środowiska i odbiło się szerokim echem ze względu na krytyczne głosy – według Wdowy zapoczątkowane dopiero, gdy za Sarą przestały stać większe ksywy.
„Rok Tygrysa” promują markę napojów energetycznych, Tiger, produkowaną przez grupę Maspex. W teledysku dostrzec możecie zarówno puszki napoju, jak i obrandowane wspomnianą firmą ubrania założone przez tancerzy.