Jednym ze sposobów na namówienie odbiorców do zamówienia albumu w preorderze jest obietnica profitów niedostępnych dla regularnych słuchaczy. Wlepy swoją drogą, dodatkowe gadżety również – ale to bonus tracki przyciągają najwięcej uwagi. Z czasem niektóre numery okazują się jednak na tyle atrakcyjne, że raperzy decydują się je opublikować w sieci, niekiedy wraz z teledyskiem.
Zamów album: PlanBe / Sir Mich „Flamingo”
Zebraliśmy utwory, które choć z założenia miały uzupełniać album, okazały się popularne – a często popularniejsze od właściwych numerów na płycie.
PRO8L3M – Ground Zero
Zaczynamy od spektakularnego przypadku, w którym numer bez klipu zdołał zebrać 42 miliony odsłon. Chociaż to tytułowy numer z albumu „Ground Zero”, to nie znalazł się w podstawowej wersji CD. Warto dodać, że to drugi najpopularniejszy utwór jaki wyszedł spod ręki Oskara i Steeza – wyświetleniowo przewyższa go jedynie „Molly” z 45 milionami viewsów. I teledyskiem.
Guzior – Stranger Things
Utworu nawiązującego tytułem do jednego z największych serialowych hitów Netflixa nie znajdziecie na Spotify. Guzior, którego można określić więcej niż nieregularnym wydawniczo, zdecydował się stworzyć klip do bonus tracku z Evil Twin. Został on wyświetlony ponad 3,5 miliona razy, a w klipie fani Stranger Things znajdą sporo ciekawych smaczków nawiązujących do dzieła braci Duffer.
OIO – Oni nie zamkną mnie
„Oni nie zamkną mnie” to wyjątkowy numer supergrupy OIO. Kawałek, który zapoczątkował studyjną pracę chłopaków ujrzał światło dzienne jako ostatni – w formie klipu podsumowującego większą część szalonego OIO Tour. I choć nie jest to ich największy hit, zebrał ponad 3 i pół miliona wyświetleń, a festiwale dalej chętnie bookują OIO na największe sceny.
Quebonafide feat. Kukon – ZŁOTEGLOBY
Gdy 1 kwietnia 2020 roku znienacka na YouTube wleciało całe Romantic Psycho, słuchacze oszaleli. Preorderowicze mieli do dyspozycji podstawową wersję RP oraz 3 numery – ale te okazały się tak dobre, że 2 z nich Que udostępnił w sieci. Chociaż „ZŁOTEGLOBY” nie zostały zobrazowane teledyskiem, zdołały zebrać 7,5 miliona wyświetleń. Przyłożyły też z pewnością pewną cegiełkę do rosnącej popularności Kukona – on sam przyznał, że feat z nim bardzo mu pomógł i kolejne dogrywki do popularnych raperów nie miały już podobnego wpływu na jego karierę.
ReTo feat. Avi – BMW
Wydawało się, że ReTo przegapił nieco swój moment. Pierwszy singiel promujący „W samo południe” czyli „Billy Kid” był bezdyskusyjnym hitem – 67 milionów viewsów robi wrażenie. Kolejne utwory okazały się jednak mniej kasowe, aż w końcu wjechał teledysk do bonus tracku z Avim. I bum, 22 miliony w 5 miesięcy. Robi wrażenie.
Żabson & Vladimir Cauchemar – OBOK
To będzie inne i spokojniejsze niż wam się wydaje. Nagrałem to niedawno i dorzucam jako bonus track na mixtape, bo nie pasuje mi tam, ale chce się z wami nim szybko podzielić – tak Żabson reklamował kawałek „Obok”.
Znalazł się on na „Ziomalskim mixtapie”, który zbierał w całość nagrywki z zaprzyjaźnionymi reprezentantami rapowej sceny. Utwór z Vladimirem Cauchemarem okazał się jednym z najbardziej trafionych i został odtworzony ponad 17 milionów razy.
PRO8L3M – Backstage
I drugi numer spod szyldu PRO8L3Mu w dzisiejszym zestawieniu. „Backstage” – to bonus track do winylowego wydawnictwa albumu PRO8L3M, pt. “Art Brut 2“. Numer “Backstage“ wykorzystuje fragment utworu Andrzeja Zauchy pt. “Nie takie mnie kochały”, który powstał w sierpniu 1987 roku na zlecenie TVP. Do dzisiaj zebrał ponad 5,5 miliona wyświetleń i został opatrzony klipem w slow motion, który w rzeczywistym czasie trwa… zaledwie 12 sekund.
fot. @quebahombre / @youngigiyi / osiemdziewiec (Żabson)